1

לפתע, ביום בהיר אחד, לאחר שנים רבות של עבודה אינטנסיבית וקשה – זה קורה.

התחושה הזאת שליוותה אותך זמן כה רב, שהעסק מדשדש במקום, פינתה מקומה להבנה שהעסק בצרות.

שיחת הטלפון מהבנק אינה מותירה מקום לספק. הסוף קרוב מתמיד.

 

2
תהליך הגסיסה של הגוף אינו תהליך ליניארי.

בתחילה הוא מתקדם בקצב אִטי; הגוף נאבק וּמנסה להתמודד.
ככל שחולף הזמן, המחלה מתעצמת והיא דורסת בגסות כל ניסיון
של הגוף להיחלץ מהמשבר. הסוף מהיר מאוד.

בתוך פרק זמן קצר מתעצמת המחלה והיא מביאה לקריסת המערכות בזו אחר זו עד לאובדן הסופי והמוחלט.
3
עסק מצליח, שמחזוריו ורווחיותו הולכים וגדלים בקצב חד,
אמור להיות לכאורה בבחינת "בשורה טובה" לבעליו.

אז זהו, שלאו דווקא! עסקים הנמצאים בקצב צמיחה חד יכולים למצוא עצמם בסחרור וּלהגיע לידי קריסה.

הכיצד?
4


תקופות מיתון מאופיינות בירידה בביקושים, בהגברת רמת התחרות
וּבעקבות זאת בהורדת מחירים.

העסק יוצא נפגע בשני מקומות רגישים ביותר – ירידה בהכנסות
וירידה בשיעורי הרווח הגולמי.

הירידה בשיעור הרווח הגולמי מביאה לעלייה בנקודת האיזון.

משמעות הדבר היא שנדרשת הכנסה גבוהה יותר מזו שהייתה קודם לכן...

5
היקף ההון השחור בישראל נאמד ב-140 מיליארד שקלים בשנה,
כרבע מהתוצר הלאומי הגולמי. להון השחור השלכות מרחיקות לכת
על המצב הכלכלי במדינה ועל החברה בכללותה אולם לא רק.

לתופעת המכירה בשחור עשויה להיות השפעה מסוכנת על העסק
עד כדי ערעור מצבו הפיננסי, וזאת מעבר לסיכון החוקי שבדבר...
6
"אתה מצחיק אותי, איך אתה טוען שאני מפסיד כשחשבון הבנק שלי נמצא ביתרה חיובית של 150 אלף ₪?
העסק עובד בקושי ארבעה חודשים מאז שהקמתי אותו, והוא במצב מצוין",
אמרתי לרואה החשבון שלי.

ובכן, למרבה הצער סיטואציה כזו אפשרית בהחלט. ייתכן מצב שבו העסק יפסיד ואילו חשבון הבנק יימצא ביתרה חיובית...
7


לא טוב היות האדם לבדו, אך לא בכל מחיר...

פעמים רבות קורה שיזם, אם בתחילת דרכו ואם בצמתים שונים של חיי העסק, מחפש שותף שאִתו יוכל לחלוק את העומס בניהול העסק וּבתפעולו, הן בסיכונים והן בהשקעות הנדרשות.

באופן טבעי הוא יחפש אדם שיוכל לסמוך עליו, אדם ישר, הגון, בעל כישורים ויכולות.

8
פתאום קם אדם. בבוקר. הוא מחליט לעשות. הוא מקים לו עסק.

הרצון להקים עסק חדש עשוי להתגבש אצל יזם בסיטואציות שונות – חלום שחלם, היעדר פתרון לצורך שזיהה, הרצון להביא משהו חדש לעולם או שאיפתו להפוך משכיר לעצמאי.

בטרם ישקיע זמן וכסף לבחינה וּלתכנון מקיף של העסק, על היזם הפוטנציאלי לבחון...
9
עברת את מבחן שלוש השאלות? מצוין! הגיע הזמן לבחון את הרעיון לעומק.

בצע את השלבים הבאים בזה אחר זה. כל שלב שעליו תענה בתשובה מספקת, יקנה לך את הזכות לעבור בבטחה לשלב הבא. נתקעת בשלב כלשהו? אל תוותר מהר כל כך, אלא בדוק את עצמך מכיווני חשיבה נוספים. מומלץ גם להיעזר במכרים שעליהם אתה סומך או באנשי מקצוע...
10
יעילות היא מדד הקובע באיזו מידה המשאבים המושקעים משיגים את מטרה. כדי לקבוע יעילות יש להגדיר תחילה את המטרה וּלאחר מכן לבחור את המשאבים הנכונים הנדרשים להשגתה.

אפקטיביות קובעת את מידת התאימוּת שבין המטרה לבין הצורך שלשמה היא נקבעה.
  
יעילות אפקטיבית היא היכולת לעשות את הדבר הנכון באופן הנכון.
11


אחת הסוגיות המהותיות שיש לברר לפני הקמת עסק היא מהו הסכום הנדרש להקמתו.

טעות לחשוב כי הסכום הנדרש להקמת עסק הוא סיכום של עלויות ההשקעה בציוד, ברכב, בשיפוץ, בטכנולוגיה וכדומה. מרכיב זה הוא רק אחד מארבעה מרכיבים וּלעתים הוא מהווה דווקא את החלק הקטן בסכום ההשקעה הכולל הנדרש...

12


הביטוי "נקודת האיזון" הוא אחד המושגים החשובים ביותר בניהול העסק.

כל בעל עסק חייב להכיר את נקודת האיזון של העסק שלו ולבחון אותה בתדירות שלא תפחת מאחת לרבעון, או כאשר חלים שינויים מהותיים בפעילות, במרכיבי ההוצאות או בתנאי ההתקשרות עם לקוחות או עם ספקים.

אז מהי הנקודה הזו ומדוע היא חשובה כל כך?

13

מהי תכנית תקציב?

האמנם ניתן לשפר תוצאות עסקיות עתידיות על ידי תכנון מראש?
הרי התוצאות תלויות באין ספור פרמטרים. מרביתם מושפעים מגורמים חיצוניים שאינם תלויים בנו.
ובכן, התשובה היא חד משמעית - כן!

14
דמיין לעצמך: משפחתך ואתה מחליטים לצאת לטיול משפחתי.
נכנסים לרכב, הילדים במושב מאחור צוהלים וּשמחים. חוגרים חגורות ו...
מכסים את השמשה הקדמית בכיסוי החדש שקניתם זה עתה.

"אמנם לא רואים את הדרך", אתה אומר לעצמך, "אבל לפחות ניתן לראות את הכביש מאחור באמצעות המראות".

נו, גם זה טוב. מניע את המנוע ולוחץ על הדוושה...
15
הבנת המצב הפיננסי של עסק אינה עניין פשוט!

משק הבית מאופיין בתזרימי הכנסות והוצאות הקרובים, בדרך כלל, למועד התהוותן (משכורת נכנסת בסמוך לסוף החודש כמו גם מרבית התשלומים), ואילו בעסק, לכל אחד ממרכיבי ההכנסות וההוצאות יש אופי תזרימי שונה הבא לידי ביטוי בתנאי התשלום וּבמועדי הפירעון...
16
אתה עובד כשכיר מאז שאתה מכיר את עצמך?

מרגיש שכבר מיצית?

שנמאס לך לקום בכל בוקר מחדש ולעבוד כל כך קשה בשביל מישהו אחר?

אתה יודע שאפשר גם אחרת?

נכון, אפשר אחרת, אבל יש כמה דברים שחשוב מאוד לדעת לפני שתעשה מעשה...
17
תכנית עסקית היא סוג של פאזל תלת-מימדי המורכב ממספר רב של חלקים.

כל חלק מייצג הנחת יסוד מסוימת. המימד השלישי מביא לידי ביטוי את משמעות הזמן, שכן הפרמטרים השונים משתנים עם התקדמות המיזם וּלאורך השנים. כל אלו יחד יוצרים את התמונה הכוללת – התוצאות החזויות של העסק.

בבניית תכנית עסקית חשוב מאוד שלא להחסיר חלקים אך לא פחות מכך, גם לא להוסיף חלקים מיותרים...
18
חשבון הבנק ביתרה שלילית; האם פירוש הדבר שהעסק במצב רע?

החשבון בפלוס מרשים; האם זה אומר שהעסק במצב טוב?

לא בהכרח!

מצב חשבון הבנק עלול להטעות...
19
מצב חשבון הבנק של העסק כשלעצמו, אינו משמש אינדיקציה בנוגע למצב רווחיותו – את זה כבר אמרנו.

עם זאת וּלמרבה הפלא, עסק יציב ורווחי עשוי לעמוד ביתרות שליליות בבנק באופן קבוע.

כיצד הדבר ייתכן?
20
אנשים מקדישים נתח גדול מזמנם לתכנון. הם מתכננים את הקריירה, את הטיול הבא, את רכישת הדירה שהם חולמים עליה, את הרכב או את התואר שאותו הם מעוניינים לרכוש.

אז מדוע נמנעים בעלי עסקים מתכנון התקציב של העסק שלהם?

התשובה לכך נחלקת בדרך כלל לשניים...
21

מפתיע בכל פעם מחדש לגלות שישנם אנשים שאינם יודעים מה המצב הכספי שלהם ומה "השווי הפיננסי" האמִתי שלהם.

הם מתקשים לאמוד את רמת ההוצאות שלהם וכיצד היא מתפלגת בין סוגי ההוצאות השונים וּבמקרים חריגים אפילו את רמת ההכנסות שלהם.

אם גם אתה נע במושבך בחוסר נוחות בקריאת שורות אלו, כדאי שתמשיך...

22
דמיינו לעצמכם כדור גדול וכבד וּסביבו עשרה אנשים, העומדים במרחקים שווים זה מזה. הקבוצה נדרשת להפעיל את כל הכוח שיש לכל אחד מהאנשים, כדי להזיז את הכדור.

הכדור זז לאט וּבכבדות, מהוסס וּללא כיוון ברור, משנה את מסלולו מפעם לפעם...
23
נקודת האיזון היא ההכנסה שעל העסק לייצר מדי חודש כדי להתאזן עם הוצאותיו, כלומר סך ההכנסה שבו הרווח וההפסד מתאפסים.

נקודת האיזון מחושבת לפי נוסחה פשוטה הכוללת שני פרמטרים בלבד:

• שיעור הרווח הגולמי
• סך ההוצאות הקבועות

כל שקל הכנסה מעבר לרמת נקודת האיזון, יתרום לרווח הנקי לפני מס את שיעור הרווח...
24
מטרת העסק היא אחת ויחידה – לייצר רווח!

בשונה משכיר הנהנה בדרך כלל משכר מובטח, הרי שעסק ממוצע חוֹוה במהלך חייו עליות וּמורדות,תקופות שבהן רווחיו מאפשרים לו צמיחה, וּתקופות שבהן הוא נאלץ לנגוס מחסכונותיו לטובת כיסוי ההפסדים.

עסק שאין ברשותו מאגר מזומנים שיהיה בו די לכיסוי על תקופות הפסדים ממושכות...
25
עסקים צוברים במהלך חייהם נכסים מוחשיים וּנכסים בלתי מוחשיים.

הנכסים הבלתי מוחשיים הם בדרך כלל בעלי הערך הממשי, והם כוללים את המותג עצמו, את איכות המוצרים וּבידולם, את השירותים, את קהל הלקוחות ואת המוניטין.

שימוש נכון בנכסים הבלתי מוחשיים יאפשר לך למנף וּלהגדיל את העסק.
26
מחזור חיים של עסק מאופיין בדרך כלל, בשלביו הראשונים, בהתפתחות מואצת וחדה.

אולם עם הזמן מתמתן גרף ההתפתחות והעסק נכנס לסוג של סטגנציה,
שבו רמת ההכנסות שומרת על ממוצע עקבי עם סטיות קלות למעלה או למטה.

הסיבות לכך שונות וּמגוונות, אך בדרך כלל אין הן נובעות מכך שהעסק הגיע לרוויה וּלמיצוי.

 

  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
  • הוסף ציוץ בטויטר
* שם:
* אימייל:
טלפון:
Captcha