[ חזרה לגלרייה ]

20
ר.ס.ס. פוסטים אחרונים ספר לחבר הוסף לפייסבוק הוסף ציוץ בטויטר

פרק 20 - מי צריך תכנון תקציב


אנשים מקדישים נתח גדול מזמנם לתכנון. הם מתכננים את הקריירה, את הטיול הבא,
את רכישת הדירה שהם חולמים עליה, את הרכב או את התואר שאותו הם
מעוניינים לרכוש.
אז מדוע נמנעים בעלי עסקים מתכנון התקציב של העסק שלהם?

התשובה לכך נחלקת בדרך כלל לשניים:

  • סיבה הראשונה – טכנית בעיקרה, והיא נובעת מהיעדר הידע של מנהל העסק להכין תכנית תקציב.
  • סיבה שנייה – נובעת מהתחושה שפעילות הנתפסת כבעלת מאפיינים אקראיים אי אפשר לתכנן. עסק נתפס אצל רבים כפעילות שתוצאותיה אקראיות, וּלפיכך בלתי ניתנות לתכנון.

האם אכן פעילות העסק מאופיינת באקראיוּת? ברור שלא!

ואם כך היה המצב, האם הדבר מצדיק אי-תכנון תקציבי? ודאי שלא, להיפך!

תכנית תקציב היא אחד הכלים החשובים ביותר בניהול עסק. גיבוש תכנית תקציב מפורטת וּבחתך חודשי
מחייבת את בעלי העסק לתכנן את יעדיהם לשנה מראש (וּלעתים אף לתקופה ממושכת יותר) עוד לפני שהחלה,
לעקוב במהלך השנה אחר הביצוע מול התכנון וּלנתח את התוצאות בתום השנה כבסיס לתכנון התקציב לשנה הבאה. 

כיצד לתכנן את התקציב?

שלב התכנון חשוב מאין כמוהו, והוא מאפשר לך לקבוע את יעדי המכירות בהסתמך על כמה פרמטרים המונחים על שולחנך,
כגון היקף הפעילות בשנה הנוכחית, הקשרים העסקיים שיצרת עד כה, היכולת שלך למנף אותם, יכולות שיווקיות שפיתחת,
אירועים מיוחדים, השפעת עונתיות, שינויים בתחרות וכדומה. תכנון נכון מאפשר לך למצות את פוטנציאל השיווק והמכירות
ולקבוע תכנית יעדים ברורה של המכירות.

לצד תחזית המכירות, תוכל לחשב בקלות את תחזית ההוצאות הישירות (שהן נגזרת של ההכנסות) ולקבוע
את סעיפי ההוצאות הקבועות. יש לבחון את תקציבי השיווק המיועדים אל מול יעדי המכירות כדי לוודא
שהם מספקים לצורך השגת היעדים. 

חובה לקבוע יעדי רווחיות

תכנית התקציב חייבת לעמוד ביעדי רווחיות של 8–10 אחוזים לפחות, וזאת כדי להשאיר "בטן רכה"
להפתעות העלולות להשפיע לרעה על התוצאות.
אם בסיום התכנון מתקבל כי התכנית שגובשה אינה עומדת ביעדי רווח אלו, יש לחזור על התהליך, לצמצם הוצאות קבועות,
להגדיל הוצאות שיווק וּלהגדיל יעדי מכירות (בתחום הסביר) –עד להגעה ליעדים.

במהלך השנה וּבסיום כל חודש, חשוב מאוד לבצע מעקב תכנון מול ביצוע לחודש החולף ולנתוני הצבירה מתחילת השנה.
חשוב לנתח, להבין וּלהסיק מסקנות כאשר ניכרות סטיות מהותיות ביחס לתכנית המקורית. סטיות לרעה חובה לתקן בהקדם 

ניהול תקציב – ערובה לשיפור תוצאות

ניהול עסק המסתמך על תקציב מסודר ישפר לאין ערוך את התוצאות הפיננסיות. הוא יאפשר למצות את מרב היכולות של העסק
באמצעות תכנון מראש (ולא מתוך החלטות אקראיות במהלך השנה).
כמו כן, הוא יאפשר לזהות שינויי מגמה במהלך השנה, קרוב מאוד למועד התהוותם, וּלהגיב עליהם בהתאם.

התנהלות שלא במסגרת תכנית תקציב דומה לספינה שנישאת על גלי הים, ללא כל כיוון או מטרה.
מובן מאליו כי הגעתה ליעד היא עניין של מזל בלבד. גם אם במקרה היא תגיע בסופו של דבר ליעדה,
הדבר לא יקרה בנתיב הקצר והיעיל ביותר שיכלה לעשות לוּ הייתה מתכננת את נתיב השיִט מראש.


הורד את הספר עכשיו והמשך לקרוא...

 

אז במקום לומר "כמעט הצלחתי",
קבל מאיתנו כבר עכשיו את הספר מתנה!
ותגדיל את סיכויי ההצלחה של העסק שלך.

אני רוצה לקבל את המתנה

 


[ חזרה לגלרייה ]
  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
  • הוסף ציוץ בטויטר
* שם:
* אימייל:
טלפון:
Captcha