[ חזרה לגלרייה ]

26
ר.ס.ס. פוסטים אחרונים ספר לחבר הוסף לפייסבוק הוסף ציוץ בטויטר

פרק 26 - לשחרר את צוואר הבקבוק


מחזור חיים של עסק מאופיין בדרך כלל, בשלביו הראשונים, בהתפתחות מואצת וחדה.
אולם עם הזמן מתמתן גרף ההתפתחות והעסק נכנס לסוג של סטגנציה, שבו רמת ההכנסות שומרת על ממוצע עקבי עם סטיות קלות למעלה או למטה.

 הסיבות לכך שונות וּמגוונות, אך בדרך כלל אין הן נובעות מכך שהעסק הגיע לרוויה וּלמיצוי.

פעילותו של כל עסק נגזרת למעשה מהתשומות העומדות לרשותו – כוח אדם, מכונות וציוד, תקציבי השיווק והפרסום, מסגרות האשראי וכולי.
אופן הפעלת תשומות אלו יקבע למעשה את השורה התחתונה בדוח הרווח וההפסד – את רמת המכירות ואת הרווח.
כמובן שהתנאי ההכרחי הוא שמנגד יהיו ביקושים למוצרים וּלשירותים שמספק העסק.

בדרך כלל השוק העומד בפני כל עסק שאינו מונופול, או שאינו מספק את מרבית ביקושי השוק בתחומו, הוא גדול בסדרי גודל ביחס להיקפי פעילותו בפועל.
דהיינו, פוטנציאל ההתרחבות של מרבית העסקים בהחלט גדול. 

האם העסק באמת תקוע?

עסק במצב של קיפאון יימצא בדרך כלל כשלפחות אחד ממשאביו החיוניים (אלו הנמצאים על הציר הקריטי של פעילות הייצור שלו) מוצה עד תום.
העסק הגיע אפוא לרוויה ולא ניתן להפיק ממנו תפוקות נוספות במתכונת ההפעלה הנוכחית (שלאו דווקא מבוצעת ביעילות).

הדוגמאות לכך הן רבות, החל במצוקת הזמן של בעל העסק המתמודד עם הפעילות הנוכחית ואינו מסוגל להקצות
זמן לפיתוח העסק, דרך מגבלות תקציבי הפרסום והשיווק, וכלה במחסור בכוח אדם, מחסור באמצעי ייצור, שטח פיזי מוגבל, מגבלות מימון וכדומה.

בשלביו הראשונים של עסק חדש, הפעילות העסקית עושה שימוש חלקי במשאבים העומדים לרשותו.
לפיכך אין מעצורים הנמצאים על הנתיב הקריטי המונעים ממנו להתקדם, וּמכאן נובעת צמיחתו החדה.
ככל שיגדל העסק ויתפתח – ינוצלו משאביו באופן משמעותי יותר עד שחלקם יגיעו למיצוי וּלרוויה, והם למעשה
יקבעו את נפח הייצור שאותו מסוגל העסק לספק, וזאת גם כאשר שאר המשאבים יִוותרו בעומס חלקי בלבד. 

אז מה עושים?

כדי להשתחרר ממצב הקיבעון וּלאפשר לעסק לצמוח, נדרש תחילה לזהות את "צווארי הבקבוק" המונעים ממנו להתקדם, וּלאחר מכן לשחררם.
שחרור "צווארי הבקבוק" אינו מחייב בהכרח גידול בהוצאות. במרבית המקרים, מהלך של התייעלות, ארגון שיטות ושיפורן –
יאפשרו לשחרר חלק מהמשאבים הקיימים בעסק ואותם להפנות למטרת הרחבת הפעילות.

בכל מקרה, מהלך שמטרתו הגדלת נפח הפעילות של עסק, מצריך ניתוח יסודי וּמקצועי של המצב הקיים,
תכנון מפורט, תקצוב, הערכות פיננסית ותכנית מפורטת ורציונאלית שאותה יש לבצע על ציר הזמן.

תכנון כזה יוביל בסבירות גבוהה להתפתחות של העסק עד לשלב הבא, שבו אחד מהמשאבים החיוניים יהפוך להיות "המעצור התורן", וחוזר חלילה.

הורד את הספר עכשיו והמשך לקרוא...

אז במקום לומר "כמעט הצלחתי",
קבל מאיתנו כבר עכשיו את הספר מתנה!
ותגדיל את סיכויי ההצלחה של העסק שלך.

אני רוצה לקבל את המתנה

 


[ חזרה לגלרייה ]
  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
  • הוסף ציוץ בטויטר
* שם:
* אימייל:
טלפון:
Captcha