[ חזרה לגלרייה ]

100
ר.ס.ס. פוסטים אחרונים ספר לחבר הוסף לפייסבוק הוסף ציוץ בטויטר

תוכנית עסקית מקצועית ואובייקטיבית

כשיזם מבקש לגבש תכנית עסקית הוא בדרך כלל מונע מהרצון לוודא שהרעיון
שהתווה 'מחזיק מים' ובעל פוטנציאל להרוויח ולעתים גם מהצורך בגיוס הון


  10 גורמי המפתח להצלחתה של תוכנית עסקית:
  • תוכנית עסקית טובה מתחילה בהגדרה ומיקוד - הגדר את המיזם באופן ברור ויסודי
  • תוכנית עיסקית מקצועית תתבסס על הכרת שוק היעד הפוטנציאלי
  • למד את המתחרים, את השירותים ואת המוצרים התחליפיים
  • זהה את יתרונותיך היחסיים ביחס למתחרים. תוכנית עסקית טובה תציף יתרון מהותי אחד לפחות
  • זהה את חסרונותיך היחסיים ואת נקודות החולשה, וודא שאינם קריטיים לעצירת המיזם
  • קבע את תוכנית השיווק והמכירות. זכור כי אלו מהווים גורמי חוסר הוודאות המשמעותיים ביותר
  • תוכנית עיסקית מקצועית תחלק את המיזם לשלבים, בכל שלב ייקבעו היעדים והמטרות בפני עצמם
  • פרוט לפרטים וסכם את עלויות ההקמה לכל אחד משלבי המיזם בנפרד
  • פרוט לפרטים את מרכיבי ההוצאות (קבועות ומשתנות) לכל אחד משלבי המיזם
  • קח לך אופוזיציה מקצועית שתאפשר לך לוודא את עוצמת הנחות היסוד

מהי מטרתה של תוכנית עיסקית?

תוכנית עסקית מיועדת להוות את הבסיס לתכנון מיזם חדש. לפני כניסה לעסק חדש רצוי מאד לבחון את הפוטנציאל העסקי, את הסיכויים ואת הסיכונים באמצעות גיבוש תכנית מקצועית המורכבת משני חלקים עיקריים:
החלק התיאורטי של התכנית העסקית מציף ומנתח את הרעיון, המטרה, הצורך בשוק, המתחרים והתחרות, היתרונות והחסרונות היחסיים, קהל המטרה וערוצי השיווק, את האיומים וההזדמנויות ואת החולשות והחוזקות של העסק. מטרת החלק התיאורטי של תוכנית עסקית היא לספק הבנה מלאה ויסודית על המוצר, הסביבה העסקית בה העסק מתעתד לפעול ותוכנית העבודה על שלביה.
החלק הפיננסי של התכנית העיסקית משמש לבחינת פוטנציאל הרווחיות של העסק ביחס לסיכונים ולסיכויים אליהם הוא חשוף במצבי הטבע השונים. בחלק התיאורטי נקבעות למעשה הנחות היסוד המשמשות כאבני הבניין של התוכנית הפיננסית. טעות בהנחת יסוד מהותית עשויה להביא את בעל העסק לקבלת החלטה שגויה לגבי הקמת העסק. תכנית עסקית יסודית, מפורטת ומקצועית תנטרל סיכונים אותם ניתן לצפות מראש ותאפשר להיערך אליהם מבעוד מועד. תוכנית מקצועית תוביל את בעל העסק בבטחה, צעד אחר צעד לעבר התפתחות מוצלחת של העסק. 

מהו הסיכון הנפוץ ביותר כאשר בונים תוכניות עיסקיות ?

אחד הסיכונים הנפוצים אצל יזם בעת גיבוש תכנית עסקית הוא חוסר האובייקטיביות שלו. הנטייה לראות את הדברים דרך משקפת ורודה עשויה לגרום לקביעת הנחות יסוד אופטימיות ולא מבוססות. אמרות כמו "הרעיון שלי כל כך טוב, שכל אחד ירצה אחד כזה", או "אני מסוגל למכור את המוצר שלי ב- 10% זול יותר מהמתחרה, לכן ברור שיקנו אצלי" הן אמרות מסוכנות אשר עשויות לגרום לאופוריה אצל היזם ולהפחתת רמת הערנות לסיכונים אליהם הוא חשוף, שכן גם אם המוצר אכן טוב יותר, עדיין נדרש להביא אותו למודעות הצרכנים, ולהביא לשינוי הרגלי צריכה - עניין מורכב וסבוך. וגם אם נצליח להוזיל את המוצר ב- 10% ביחס למחירי המתחרים הרי זה רק הגיוני שהמתחרה יפחית את המחיר ברגע שירגיש מאויים ובתחרות מחירים סביר שהוותיקים בעלי המוניטין ינצחו. 

אחד הפתרונות לכך הוא יצירת אופוזיציה וזאת באמצעות שיתוף של איש מקצוע אשר מטרתו להעלות התנגדויות, שאלות והבהרות איתן יש להתמודד תוך מתן תשובות ברורות ומבוססות. 

בחינת היתכנות מקדמית

כצעד מקדמי, נדרש להבין את ה- 'מקום' שממנו מגיע היזם: הרקע שלו, הניסיון הרלוונטי שצבר, המשוכות והאתגרים שעומדים לפניו - והכל מנקודת ראות אובייקטיבית. לכל אלו משקל משמעותי בקביעת 'מצב הרמזור' שלפניו (אדום, כתום או ירוק) המורה אם נכון יהיה להמשיך או לעצור כאן. לשלב זה אנו קוראים 'היתכנות מקדמית'. 

מניסיוננו, מרבית המיזמים אינם עומדים במבחן הרמזור בצבע ירוק עז או אדום בוהק, מרביתם נמצאים באיזה שהוא מקום באמצע. יציאה למסע כאשר הירוק אינו בוהק למרחוק הינה טעות שעשויה לעלות מאוד ביוקר ולכן האתגר בשלב הזה הוא לאתר את הנתיב הנכון (אם יש כזה ואכן, לעיתים אין), זה שסיכוייו להוביל את המיזם לדרך ההצלחה הם הגבוהים ביותר. 

מהן הנקודות הקריטיות לגיבוש תוכניות עסקיות פרקטיות?

הבנת המיזם והנחות היסוד, המודל העסקי, שוק היעד, מתחרים, ערוצי השיווק, הסביבה העסקית, המתחרים, חסמי הכניסה, היתרונות והחסרונות היחסיים, ההזדמנויות והאיומים, נקודות הכשל והקריטריונים להצלחה.ניסיון עסקי רחב אופקים הכולל בתוכו פיננסים, תהליכים ושיטות עבודה, ערוצי הפצה ושיווק, הבנה טכנולוגית, ניסיון במשאים ומתנים, ניסיון בגיוסי הון, וכן - גם קבלות על הצלחות וקשרים אישיים.ברק בעיניים, מוטיבציה ורצון עז להצליח. 

צור קשר עם המומחים שלנו לבניית תוכניות עסקיות >>
   



כתבות קשורות לתחום תוכנית עיסקית:
מהו הסכום הנדרש להקמת עסק ומה הכלים לצורך כך?, יניב רוסו, 'העיר' Themarker
תוכנית עסקית - מהי נקודת האיזון וכיצד היא מחושבת?, יניב רוסו, 'העיר' Themarker
העסק שלי מתפקד טוב אבל לא מתפתח, מה עליי לעשות? יניב רוסו, 'העיר' Themarker


[ חזרה לגלרייה ]
  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
  • הוסף ציוץ בטויטר
* שם:
* אימייל:
טלפון:
Captcha