במקרים רבים, מקורות מידע עסקי בינלאומי הינם קריטיים להצלחת העסק!
לא מעט עסקים ישראליים הפעילים בשווקים בינלאומיים מקבלים החלטות עסקיות חשובות, שלא על בסיס מודיעין עסקי מוצק והדבר מוביל לעיתים לכישלון בחדירה לשוק או בהתמודדות מול מתחרים על עסקאות פוטנציאליות.
עסקים ישראליים רבים הפעילים בחו"ל אינם משקיעים משאבים באיסוף וניתוח מידע עסקי בינלאומי, מכיוון שמדובר בתהליכים ארוכי טווח אשר דורשים תכנון מסודר ותקציב גדול. בנוסף לכך, על תהליכים אלו להתבצע באופן שוטף על ידי גורמים מקצועיים מיומנים תוך ארגוניים וברוב המקרים אין לעסקים את הידע כיצד לעשות זאת.
קיים מספר מועט של חברות ישראליות גלובליות אשר מקיימות תהליך מסודר של איסוף וניתוח מידע עסקי באמצעות צוות של בעלי מקצוע מומחים בתחום. לעומת זאת, בארה"ב ובאירופה ניתן למצוא מספר רב של חברות אשר הקימו יחידות יעודיות לצורך איסוף וניתוח מידע שוטפים והנחלתם בקרב כל הגורמים הרלוונטים בארגון.
מהם מקורות המידע העסקי שעומדים לרשותם של חברות:
- דוחות שוק ופרופילים של חברות – בכל נישה ותחום קיימות חברות מחקר המעסיקות צוות מקצועי של אנליסטים ויועצים ואשר מפרסמות מפעם לפעם דוחות אשר סוקרים שווקים ספצפיים. דוחות אלו יכולים לספק מידע רב על מגמות בשווקי היעד כגון מצב התחרות, היקף ההוצאות/ השקעות של חברות, מצב הביקוש, רגולציה וכו'.
- שאילתות לאנליסטים – מלבד המידע הקיים בדוחות המחקר המפורסמים על ידי אנליסטים, יש אפשרות לשלוח שאילתות לקבלת מידע נוסף אשר רלונטי לנושא המחקר. בהרבה מאד מהמקרים ניתן לקבל מידע יחודי שאינו חשוף לכל.
- יועצים – חברות המחקר המובילות מעסיקות יועצים אשר באים במגע ישיר עם לקוחות, מתחרים וגורמי השפעה בשוק. חלק מהידע של היועצים בא לידי ביטוי בדוחות המחקר אך יש לזכור שידע רב אינו בא לידי ביטוי בדוחות אלו. בנוסף לכך, היועצים העסקיים הינם בעלי רשת ענפה של קשרים אשר באמצעותם ניתן להשיג ידע רב.
- דוחות כספיים (בחברות ציבוריות) – חברות ציבוריות מפרסמות דוחות כספיים תקופתיים ושנתיים כאשר בדוחות אלו מובא חומר רב אשר ניתן ללמוד ממנו על המצב הפיננסי, על היעדים האסטרטגים ועל הצרכים של החברות ושל השוק בכללותו. מקור זה יכול לספק מידע רב על לקוחות פוטנציאלים ומתחרים.
- מידע זמין באינטרנט – לקוחות ומתחרים משחררים מידע רב לרשת האינטרנט ולא תמיד בידיעה ברורה שהחומר חשוף לכל. באמצעות חיפוש ממוקד ומקצועי, העסק יכול לאתר חומר חיוני רב על השוק בו הינו פעיל.
איסוף מאורגן של מידע עסקי באמצעות המקורות לעיל יאפשר לעסק, לא רק להכיר טוב יותר את שווקי היעד ולגבש תוכניות מבוססות אלא גם יאפשר דבר נוסף, חשוב לא פחות, והוא הכרות מעמיקה של העסק על ידי אנליסטים אשר מפרסמים דוחות הסוקרים את השחקנים הפעילים בשווקי היעד. קשר איכותי ושוטף עם האנליסטים יאפשר הצגה חיובית של העסק בדוחות אשר חשופים לכל הגורמים הרלוונטים בשוק.
"כמעט הצלחתי" – המדריך שיעניק לך תובנות להסרת ה"כמעט" ולהצלחת העסק שלך!